Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Haram Memakai Pakaian Santa Claus

http://www.majalisna.com/gallery/55/55_3251_1066597188.jpg

Sabda nabi s.a.w. :
من تشبه بقوم فهو منهم
Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia adalah dari kalangan mereka.

Daripada hadith kini sudah jelas menunjukkan bahawa sekiranya kita menyerupai atau merayakan hari raya kaum lain, maka kita tergolong daripada kalangan mereka. Hari ini kita lihat di Malaysia masyarat sudah hilang sensitiviti keagamaan sehingga secara sedar atau pun tidak, mereka telah terkeluar/kufur daripada agama Islam dengan merayakan yang disambut oleh agama lain.

Terutama menjelang hari krismas yang berlangsung setiap tahun pada 25 Disember, dan disambut oleh penganut agama Kristian. Terdapat juga segelintir pekerja Islam di pusat membeli belah yang terpaksa memakai pakaian santa claus atas arahan majikan. Dalam hal ini mereka sepatutnya bertegas untuk tidak melaksanakannya kerana ia ditegah oleh agama Islam, manakala bagi majikan sendiri, mereka perlu sedar sensitiviti agama lain.