Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Asal Usul Dajjal Al-Masih


Satu hari seorang ayah telah bersetubuh dengan anaknya sendiri sehingga lahirlah seorang manusia yang cacat matanya , dan anak ini telah dihanyutkan ke sungai. Dalam perjalanan si cacat mata ini telah berselisih dengan Nabi musa a.s yang juga di hanyutkan oleh ibunya yang bimbang si Firaun laknatullah membunuh anaknya kerana telah kedengaran titah disetiap penjuru alam dari raja yang jahat bahawa sesesiapa yang melahir kanak-kanak lelaki pada tahun ini akan di kenakan hukuman bunuh. Ada versi lain yang mngatakan Dajjal berasal dari satu keluarga yang tiada anak. So bapak ini pun menyembah patung dan doa untuk 1 anak.
Bile dia dilahirkan die tidak penah menangis mahupun buka mat. So Orang kampung pun ingat dia dah mati dan ignore kuarga itu. Hampir setahun dia tidak bergerak.Ibu die sakit teruk sebab susukan dia. Satu malam bapanya bangun, dan terkejut anak die dah kat patung berhala. Bapa die panggil 1 kampung tapi tiada reaction dari Dajjal. So orang kampung ingat bapak die tipu. 2-3 malam jadi macam itu lame orang kampung fedup dengan kuarge dajal, lalu mereka bunuh ibu bapanya dengan kejam. So, dajal kecik-kecil sudah menyusahkan ibu bapanya.
Dajal ini campuran Air Mani Manusia,jin,syaitan.

Allah menunjukkan sifatnya yang Maha hebat yang mana Nabi Musa a.s telah hanyut menentang arus dan tiba ke istana firaun dan di jaga oleh firaun sendiri selaku sejahat-jahat makhluk dan akhirnya menjadi seorang Nabi yang berakhlak mulia manakala si mata cacat yang juga di kenali dengan nama Samiri telah hanyut ke sebuah pulau dan dijaga oleh malaikat Jibrail yang tinggi darjatnya dan si Samiri akhirnya menjadi satu makhluk yang paling jahat dan dahsyat! Lebih jahat daripada Firaun!Namrud! dan Qarun!


Maka membesarlah Samiri di pulau tersebut(pulau apa aku tidak tahu) dengan bahagianya,malaikat jibrail dan penjaganye (makhluk berbulu) telah mengajar hikmat-hikmat yang begitu istimewa kepada Samiri ini. Penjaga dia dan Malaikat jibril akan ulang alik tengok-tengok dia dan sampaikan berita dari Allah. Die blajar semua ilmu masa dekat pulau itu.
Ade 7 batu yang tercatat ilmu d anMalaikat Jibril dan Makhluk Berbulu itu yang terangkan satu persatu.Setelah bertahun-tahun die pun abis belajar 7 batu itu.Allah beri 2 pilihan. Same ada nak jadi Raja yang agung melebihi Iskandariah atau nak jadi Tuhan.
Dia pilih jadi tuhan lalu tinggalkan pulau itu.

Apabila dia tiba ke dunia luar dia telah berjumpa dengan Nabi musa dan begitu kagum dengan hikmat-hikmat(mukjizat-mukjizat) Nabi musa lalu telah membuat keputusan untuk menjadi pengikut Nabi Musa.

Akhirnya apabila Nabi Musa telah selamat ke sebuah dataran dan firaun serta bala tenteranya telah musnah dalam laut. Nabi Musa telah pergi mengasingkan diri selama 30 hari di bukit Tursina.


Akhirnya apabila Nabi musa telah selamat ke sebuah dataran dan firaun serta bala tenteranya telah musnah dalam laut…Nabi Musa telah pergi mengasingkan diri selama 30 hari di bukit Tursina.

Bukit Tursina Sekarang


Dalam keadaan begitu si samiri ini telah mengambil peluang untuk menjadi pemimpin yang mana dengan ilmu dan hikmatnya yang di pelajari dari malaikat jibrail telah mencipta sebuah patung lembu emas yang boleh bergerak-gerak.


Untuk pengetahuan kanda kaum Bani Israel ini sebelum kedatangan Nabi Musa a.s adalah penyembah patung lembu. Maka kerana itulah mereka-mereka ini begitu mudah menjadi murtad. Walhal mereka telah banyak menyaksikan keajaiban-leajaiban langit seperti laut terbelah, ular raksasa besar, lautan darah dan lain-lain, kerana itu dakwah melalui keramat atau benda yg pelik=pelik adalah bukan sunnah Nabi, Nabi muhammad s.aw sendiri pernah belah bulan depan Abu Jahal tapi tidak terkesan sedikitpun.

Apabila cukup 30 Hari Nabi Musa belajar iman di bukit Tursina, maka Allah telah bagitahu pada Musa a.s. bahawa kaumnya sedang murtad dan Nabi Musa perlu tambah masa selama 10 hari lagi untuk dapat kekuatan menentang orang yang murtad.



Apabila Nabi Musa pulang, terus ditariknya janggut Nabi Harun dan marah-marah, dan berlakulah perperangan antara pengikut Nabi Musa dan Samiri… (yang ni ada cerita dalam al-Quran)..Akhirnya Nabi Musa telah berjaya mengalahkan Samiri tetapi tidak dapat membunuhnya. Samiri berkata hanya Nabi Isa a.s yang boleh membunuhnya. Maka setelah di ketahui oleh samiri bahawa tidak lama nanti akan lahir Nabi Isa a.s maka lari dan pulanglah si Samiri ke pulau asalnya.


Dan akhirnya dia telah di berkas dan di rantai oleh malaikat dan telah berubah sifat dirinya menjadi makluk huduh lagi buruk…Dan tinggallah dia di pulau itu sampai sekarang. Satu hari seorang pelayar telah terdampar ke pulau itu dan berpeluang bertemu Samiri yang berupa makhluk raksasa.(ada dalam kitab hadith)


Maka apabila pelayar ini yang bernama Tamingdari r.a berjumpa Nabi Muhammad s.a.w, dan bercerita tentang mahluk yang dijumpainya itu. Maka Nabi Muhammad s.a.w telah membenarkanya.itulah DAJJAL. Nama baru setelah melanggar sumpah sama macam iblis nama baru setelah ingkar dengan Allah subhanahuwataala…

Wallaualam…