Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Nazar Nabi Yaakub

NABI seterusnya, Yaakub bin Ishak bin Ibrahim. Ibunya bernama Rifqah binti Batueil bin Nahur bin Azar (Tarah). Beliau dilahirkan di Kan'an (Palestin), supaya memimpin manusia menyembah Allah. Daripada Yaakub dinasabkan keturunan Bani Israil. Justeru, Yaakub dinamakan juga Israil.

Perkara ini dapat dilihat melalui firman Allah, bermaksud: “Semua makanan adalah halal bagi Bani Israil, melainkan makanan yang diharamkan oleh Israil (Yaakub) untuk dirinya sendiri sebelum Taurat diturunkan.

Katakanlah, (jika kamu mengatakan ada makanan yang diharamkan sebelum turunnya Taurat), maka bawalah Taurat itu lalu bacalah ia jika kamu orang yang benar.”

Orang yang memahami Taurat mengetahui Allah memberikan nama Yaakub dengan Israil, maksudnya dalam bahasa Arab ialah ‘ruuhullah’.

Menurut cerita, Yaakub dibesarkan di sisi ibu bapanya, Ishak dan Rifqah. Kemudian beliau disuruh ibunya berpindah ke rumah bapa saudaranya di Fidan Aram, berhampiran Babilon di Iraq.

Ini kerana ibunya khuatir beliau dianiayakan abangnya, 'Ish yang sebelum ini mengugutnya.

Kemudian Yaakub pergi mencari bapa saudaranya dan tiba di satu tempat, beliau tertidur kerana keletihan berkelana sepanjang hari. Dalam tidurnya, beliau bermimpi melihat malaikat naik ke langit dan turun ke bumi.

Banyak keturunan
Beliau juga melihat Tuhan mengajaknya berbicara, dengan firman: “Sesungguhnya Aku akan memberkati kamu dan memperbanyakkan keturunanmu, Aku jadikan bumi ini untukmu dan anak cucumu selepas kamu.”

Bangun daripada tidur, beliau berasa senang dengan mimpi itu dan bernazar mahu membangunkan tempat ibadah di situ kerana Allah. Beliau mengambil batu dan mencelupkannya ke dalam minyak, supaya tempat itu diketahui orang. Tempat itu dinamakan Baitu II, iaitu Baitullah. Kawasannya kini dikenali sebagai Baitulmaqdis.

Selepas itu, Yaakub meneruskan perjalanan menuju ke rumah bapa saudaranya di Iraq. Di sana, beliau melihat dua anak bapa saudaranya, iaitu Layya dan Rahil. Tetapi beliau berkenan dan ingin meminang anak bapa saudaranya yang bongsu, iaitu Rahil, kerana wajahnya cantik dibandingkan Layya, yang matanya kurang menarik.

Bapa saudaraya memberikan syarat supaya Yaakub mengabdikan diri selama tujuh tahun dengan mengembala kambing sebelum dapat berkahwin dengan Rahil. Yaakub bersetuju dengan syarat itu.

Apabila habis tempoh itu, bapa saudaranya mengadakan majlis perkahwinan pada waktu malam, tetapi dibawakannya Layya untuk dikahwinkan.

Keesokan paginya, Yaakub menyedari yang dikahwininya itu bukan Rahil, tetapi Layya. Yaakub berkata kepada bapa saudaranya: “Kenapa pakcik mengkhianati saya, sedangkan saya meminang Rahil.”

Bapa saudaranya berkata: “Bukanlah adat kita untuk mengahwinkan adik terlebih dulu, sebelum kakaknya. Seandainya kamu mencintai adiknya, kamu harus mengembala lagi kambingku selama tujuh tahun, selepas itu baru aku nikahkan kamu dengan Rahil.”

Yaakub menyahut syarat yang diberikan bapa saudaranya. Apabila cukup tujuh tahun, dikahwinkan Rahil dengan Yaakub. Dengan perkahwinan itu, beliau mempunyai dua isteri bersaudara. Tetapi perkahwinan dua isteri bersaudara kandung waktu itu tidak dilarang.

Firman Allah, maksudnya: “Diharamkan kepadamu mengahwini dua perempuan bersaudara (seibu bapa), melainkan pada masa silam.”

Layya dan Rahil mempunyai dua hamba sahaya, iaitu Zulfah dan Balhah. Kemudian kedua-duanya dikahwini Yaakub. Beliau dikurniakan 12 anak lelaki. Melalui Layya, lahirnya Rabin, Syam'un, Lawi, Yahuza, Yakasir dan Zebulon, manakala dengan Rahil melahirkan Nabi Yusuf dan Bunyamin.

Sementara perkahwinannya dengan Zulfah melahirkan Jaad dan Asyir. Manakala melalui isterinya Balhah, melahirkan Daan dan Nafrali. Semua ahli keluarga Yaakub kemudian disebut al-Asbath, bermakna kabilah Bani Israil, kerana mereka mempunyai banyak keturunan. Anak Yaakub masing-masing menjadi ketua suku daripada kaum Bani Israil.

Raja mereka ketika itu bernama Saljam. Kemudian berlaku peperangan antara raja itu dengan keluarga Yaakub. Dalam peperangan itu, keluarga Yaakub dipimpin oleh anaknya, Syam'un. Akhirnya, dengan berkat pertolongan Allah, peperangan itu dimenangi Syam'un.

Selepas itu, Yaakub dan anaknya menyerbu benteng pertahanan raja berkenaan. Raja yang sombong itu dikalahkan dan kekayaan yang dimilikinya dijadikan harta rampasan perang.

Ketika hampir wafat, mata Yaakub menjadi kabur kerana meratapi perpisahan dengan seorang anaknya Yusuf, yang dianiayai dan dizalimi oleh anak-anaknya yang lain. Tetapi selepas berjumpa semula dengan Yusuf, Allah mengembalikan penglihatannya.

Firman Allah bermaksud: “Apabila tiba pembawa khabar gembira itu, diletakkannya baju gamis itu ke wajah Yaakub, lalu dia dapat melihat kembali.”

Menurut cerita, Yaakub meninggal dunia selepas 17 tahun berjumpa dengan anaknya, Yusuf, iaitu ketika berusia 147 tahun di Mesir. Sebelum meninggal dunia, beliau sempat berwasiat kepada anaknya.

Perkara ini diceritakan al-Quran: “Adakah kamu menyaksikan ketika Yaakub menghadapi maut, ketika dia berkata kepada anak-anaknya. Apa yang kamu sembah sepeninggalanku? Mereka menjawab: Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan moyangmu, Ibrahim, Ismail, Ishak, iaitu Tuhan Yang Maha Esa dan kami tunduk kepada-Nya.”