Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Yakin Dan Percaya...semuanya adalah ketentuan-Nya

Assalammu'alaikum warrahmatuhllah. .

Apa pun tugas hidup anda, lakukan dengan baik. Seseorang semestinya melakukan pekerjaannya sedemikian baik sehingga mereka yang masih
hidup, yang sudah mati, dan yang belum lahir tidak mampu melakukannya lebih baik lagi.

Jangan lihat masa lampau dengan penyesalan, jangan pula lihat masa depan dengan ketakutan, tapi lihatlah sekitar anda dengan penuh kesedaran.

Agar dapat membahagiakan seseorang, isilah tangannya dengan kerja,hatinya dengan kasih sayang, fikirannya dengan tujuan, ingatannya
dengan ilmu yang bermanfaat dan masa depannya dengan harapan.

Mereka berkata bahawa setiap orang mahukan tiga hal yang akan membuat mereka berbahagia di dunia ini, iaitu, seseorang untuk dicintai,sesuatu untuk dilakukan, dan sesuatu untuk diharapkan.

Ancaman nyata sebenarnya bukan pada saat komputer mula boleh berfikir seperti manusia, tetapi ketika manusia mula berfikir seperti komputer.

Pahlawan bukanlah orang yang berani menetakkan pedangnya ke pundak lawan, tetapi pahlawan sebenarnya ialah orang yang sanggup menguasai dirinya dikala ia marah.

Dalam hati nurani, fikiran pertamalah yang terbaik. Dalam kebijaksanaan, pemikiran terakhirlah yang paling baik.

Belajarlah dari kesalahan orang lain. Anda tak dapat hidup cukup lama untuk melakukan semua kesalahan itu sendiri.

Orang-orang hebat di bidang apapun bukan baru bekerja kerana mereka terinspirasi, namun mereka menjadi terinspirasi kerana mereka lebih suka bekerja. Mereka tidak mensia-siakan waktu untuk menunggu inspirasi.

Orang-orang yang sukses telah belajar membuat diri mereka melakukan hal yang harus dikerjakan ketika hal itu memang harus dikerjakan, samada mereka menyukainya atau tidak.

Kebanyakan dari kita tidak mensyukuri apa yang sudah kita miliki, tetapi kita selalu menyesali apa yang belum kita capai.

Musuh yang paling berbahaya di atas dunia ini adalah takut dan bimbang. Teman yang paling setia, hanyalah keberanian dan keyakinan yang teguh.

Sesuatu yang belum dikerjakan, seringkali tampak mustahil, kita baru yakin kalau kita telah berhasil melakukannya dengan baik.

Perbuatan-perbuatan salah adalah biasa bagi manusia, tetapi perbuatan pura-pura itulah sebenarnya yang menimbulkan permusuhan dan
pengkhianatan.

Jika orang berpegang pada keyakinan, maka hilanglah kesangsian. Tetapi, jika orang sudah mula berpegang pada kesangsian, maka
hilanglah keyakinan.

Bersikaplah kukuh seperti batu karang yang tidak putus-putus dipukul ombak. Ia tidak saja tetap berdiri kukuh, bahkan ia menenteramkan
amarah ombak dan gelombang itu.

Kita melihat kebahagiaan itu seperti pelangi, tidak pernah berada di atas kepala kita sendiri, tetapi selalu berada di atas kepala orang lain.

Hiduplah seperti pohon kayu yang lebat buahnya, hidup di tepi jalan dan dilempari orang dengan batu, tetapi dibalas dengan buah.

Rahmat sering datang kepada kita dalam bentuk kesakitan, kehilangan dan kekecewaan, tetapi kalau kita sabar, kita segera akan melihat
bentuk aslinya.

Bagian terbaik dari hidup seseorang adalah perbuatan-perbuatan baiknya dan kasihnya yang tidak diketahui orang lain.

Teman sejati adalah ia yang meraih tangan anda dan menyentuh hati anda.

Banyak kegagalan dalam hidup ini disebabkan orang-orang yang tidak menyedari betapa dekatnya mereka dengan keberhasilan saat mereka menyerah.

Kebanggaan kita yang terbesar adalah bukan tidak pernah gagal, tetapi bangkit kembali setiap kali kita jatuh.