Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Kisah Tukang Masak

Al-kisah..

Tersebutlah kisah seorang tukang masak yang sangat rajin memasak. Pada satu hari, dia telah menyediakan pelbagai masakan yang lazat-lazat & sedap-sedap & best-best utk tetamu yg bertandang ke rumahnya.

Sesudah menghidangkan makanan di meja makan, dia pergi menjenguk ruang tamu untuk menjemput tetamunya makan. Sekembalinya ke meja makan, alangkah terkejut besarnya si pemuda kerana kesemua masakannya yang best-best tu dah hilang. Tetamunya bertanya, ~{!0~}mana perginya semua hidangan tu?~{!1~}

Ke mana perginya semua masakan-masakan tadi? dilarikan kucing barangkali~{ !-~}




Kita boleh umpamakan ~{!0~}masakan- masakan~{ !1~} dalam cerita di atas sebagai amal-amal ibadat kita selama ni.

Di hari Akhirat nanti, kita semua pastinya akan dibicarakan di hadapan Allah swt, atas segala perbuatan baik & buruk kita semasa hayat di dunia.

Sekarang, mungkin kita rasa sudah banyak amal-amal baik yang ~{!0~}best-best~ {!1~} sudah terkumpul untuk ~{!0~}dihidangkan~ {!1~} kepada Allah di akhirat kelak.

Namun, apa yang berlaku adalah, ketika di hadapan Allah, alangkah terkejut besarnya kita bila tersedar bahawa TIADA SATUPUN AMAL KEBAIKAN yang ada untuk dipersembahkan kepada Allah. Kerana tanpa kita sedari, semua amalan baik yg kita kerjakan itu, telahpun hilang, terbatal & tidak dikira sejak di dunia lagi (kerana melakukan dosa-dosa kecil & besar, ataupun kerana tidak ikhlas dalam melakukan amal kebaikan kepada Allah swt). Nauzubillah min zalik.

Renung-renungkanlah ~{!-~} semoga kita sentiasa bermuhasabah terhadap perbuatan & amalan diri kita, dan memperbanyakkan amalan-amalan kebaikan dengan sebenar-benar ikhlas kepada-Nya. Bagi yang ingin bertaubat, percayalah bahawa pahala daripada amalan baik itu akan menghapuskan dosa daripada amalan buruk yang dilakukan.

Sesungguhnya, Tuhan Maha Mengampuni lagi Maha Mengasihani.

Wallau~{!/~} alam.