Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Sihat Itu Tuntutan,Mati Itu Ketentuan

Dari Abu Hurairah r.a: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Orang mu’min yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada orang mu’min yang lemah. Namun keduanya itupun sama memperoleh kebaikan. Berlumbalah untuk memperoleh apa saja yang memberikan kemanfaatan pada mu dan mohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah merasa lemah. Jikalau engkau terkena oleh sesuatu musibah maka janganlah engkau berkata: “Andaikata saya mengerjakan begini, tentu akan menjadi begini dan begitu.” Tetapi berkatalah: “Ini adalah takdir Allah dan apa sahaja yang dikehendaki olehNya tentu Dia melaksanakannya,” sebab sesungguhnya ucapan “andaikata” itu membuka pintu godaan syaitan.” (Riwayat Muslim)


Hadis diatas adalah mutiara bagi orang yang celik hatinya dan ingin mengambil pengajaran daripadanya. Hakikatnya yang jelas menggambarkan model kehidupan orang mu’min yang amat menakjubkan. Apabila Rasulullah menyatakan bahawa orang mu’min yang kuat adalah lebih dicintai oleh Allah, maka pada ketika itu orang mu’min dituntut untuk bersungguh-sungguh menjadi jaguh dalam segenap bidang kehidupannya.


Antara aspek yang paling penting dalam pembinaan kekuatan adalah penjagaan kesihatan dan aktiviti fizikal yang mampu meningkatkan tahap stamina, kecergasan dan kekuatan tubuh badan. Islam bukan agama yang rigid dan hanya mengongkong umatnya agar beribadah dimasjid semata-mata, akan tetapi umat islam menuntut agar setiap peribadi muslim menjaga kesihatannya dan meningkatkan kekuatan tubuh badannya.


“Dan persiapkanlah untuk menghadapi mereka dengan kekuatan yang kamu miliki… “ (Al-Anfal : 60)


Penjagaan kesihatan dan tubuh badan dalam islam juga mesti ada matlamat yang jelas, bukan sekadar untuk mendapat tubuh badan yang berotot sasa atau sekadar matlamat-matlamat keduniaan yang rendah semata-mata akan tetapi persediaan ini adalah persediaan yang dituntut oleh Allah sebagai persiapan untuk perjuangan dan akan diberikan ganjaran pahala yang besar. Oleh kerana itulah umat Islam perlu sentiasa melazimkan dirinya dengan latihan-latihan riadhah seperti berenang, memanah dan menunggang kuda. Jika di Australia, berenang dijadikan sebagai salah satu kurikulum dalam pendidikan sekolah maka umat Islam lebih lagi dituntut untuk mempelajarinya. Selain itu sukan-sukan lazim seperti bolasepak, badminton, ping pong, olahraga dan kaedah-kaedah senaman aerobik yang terbukti baik untuk kesihatan juga perlu menjadi kebiasaan umat Islam dan perlaksanaannya hendaklah dalam rangka pematuhan kepada syara’ seperti menutup aurat dan tidak menggangu waktu solat.

Adalah penting untuk setiap individu muslim menyusun jadual kehidupannya agar ada masa-masa yang diperuntukkan untuk riadhah, latihan-latihan fizikal dan pemeriksaan kesihatan. Sepertimana kita menyusun urusan pejabat dan rumahtangga kita maka urusan riadhah dan kesihatan ini perlu juga diselenggara sama penting dengan urusan-urusan penting yang lain. Hassan Al Banna juga menyatakan kepentingan mempunyai tubuh badan yang kuat dimana ia dinyatakan sebagai salah satu komponen dalam 10 sifat peribadi muslim unggul. Perlu kita peruntukkan dalam seminggu sekurang-kurangnya 3 hari untuk riadhah dimana setiap sesi berlangsung selama setengah jam.

Walaubagaimanapun, sehebat mana kita menjaga kesihatan, ketentuan Allah itu mendahului segala-galanya. Ada orang yang sangat teliti dalam penjagaan kesihatan, namun akhirnya menemui ajal dalam kemalangan jalanraya. Ada juga atlit sukan yang fizikalnya sangat hebat namun menemui ajal dalam usia yang sangat muda. Tragedi yang menimpa Marc Vivien Foe bekas pemain Manchester City yang hebat yang menemui ajal akibat serangan jantung ketika bermain bolasepak, Allahyarham Datuk Razali Ismail yang meninggal dunia ketika bermain badminton, Allahyarham Hani Mohsin yang rebah di lapangan terbang serta banyak lagi kisah-kisah lain yang membuktikan bahawa ajal itu bukan urusan manusia.

Kematian dan kecacatan boleh datang dalam pelbagai bentuk, mungkin akibat jangkitan kuman di otak, AIDS akibat pemindahan darah, Denggi, Strok, terjatuh di bilik air, kemalangan jalanraya dan pelbagai lagi sebab yang membawa kepada kecacatan dan maut.
Komponen kedua dalam hadis diatas adalah penting untuk difahami oleh setiap muslim berjiwa hamba, bahawa ketentuan Allah itu mengatasi kudrat manusia, supaya manusia itu tidak kecewa akibat musibah yang menimpa dirinya. Oleh kerana itulah setiap muslim dituntut agar memohon perlindungan Allah pada setiap waktu dan ketika. Atas hakikat inilah, setiap individu muslim itu perlu melazimkan dirinya dengan zikir ma’thurat dan doa-doa perlindungan kerana sifat manusia yang lemah dan tidak berupaya.

Kefahaman yang jelas terhadap hadis diatas akan membentuk peribadi muslim yang dinamik dan seimbang dunia dan akhiratnya seperti yang digambarkan dalam satu lagi komponen hadis tersebut:


“Berlumbalah untuk memperoleh apa saja yang memberikan kemanfaatan pada mu dan mohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah merasa lemah”


Sifat berlumba-lumba, bersungguh-sungguh untuk mengejar kebaikan disamping sentiasa memohon pertolongan dari Allah akan membentuk peribadi muslim yang menakjubkan, seperti yang digambarkan dalam satu lagi hadis :


"Sungguh menakjubkan perkaranya orang yang beriman, karena segala urusannya adalah baik baginya. Dan hal yang demikian itu tidak akan terdapat kecuali hanya pada orang mu'min: Yaitu jika ia mendapatkan kebahagiaan, ia bersyukur, karena (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan yang terbaik untuknya. Dan jika ia tertimpa musibah, ia bersabar, karena (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan hal terbaik bagi dirinya." (HR. Muslim)


Umat Islam dituntut untuk bersungguh-sungguh mempersiapkan dirinya, menjaga kesihatan dan memperkuatkan tubuh badan, namun pada masa yang sama, tawakkalnya bukanlah pada usaha dan tubuhnya tetapi pada tuhannya yang Maha Esa.