PETUA AGAR KERJA KITA JADI PEKERJA YANG TERBAIK DAN SUPAYA KITA TIDAK MENGALAMI STRESS KETIKA BEKERJA
Menurut seorang ulamak tasauf....antara cara
untuk menjadi cemerlang di dalam kerja kita maka ada lima konsep yang
mesti kita lestarikan:
،{ أولها: اختيار الشدة على النعمة ، وثانيها: اختيار الجهد على الراحة ، وثالثها: اختيار الذل على العز ، و رابعها: اختيار السكوت على الفضول ، وخامسها: اختيار الموت على الحياة}.
1- Pertamanya....memilih untuk membiasakan diri dengan budaya susah dari bersenang lenang di dalam suatu kerja.
Orang yang biasa buat kerja-kerja yang susah akan merasa senang dengan kerja yang biasa.Begitu juga orang yang biasa hidup susah akan menghargai kesenangan yg diperolehinya..setelah berjaya
2- Memilih untuk berusaha/bekerja dengan rajin daripada berehat-rehat.
Buat kerja kita sungguh-sungguh...jangan asyik cari peluang mengulat aje ye...nampak sibuk depan boss...belakang boss asyik bergayut aje macam beruk....he he he
3- Memilih merendah diri daripada menyombong diri.....
Jika kita merendah diri dan tidak sombong..... barulah teman sekerja sayang dan kasih pada kita....ingat kita bekerja sebagai satu team work..kalau tak ada sahabat kita yang buat kerjanya...jabatan kita tak akan berjaya..hatta tukang photostat di pejabat pun kalau tak ada dia kan susah...maka hargailah kerja mereka..walaupun dgn ucapan terima kasih.
4- Memilih untuk diam daripada melakukan dosa mulut.....
Banyak pergaduhan berlaku di pejabat sesama teman sekerja adalah disebabkan oleh kata-kata umpatan...kejian...isu-isu
terkini....fitnah dan sebagainya....jika kita terlibat dgn kumpulan ini
..percayalah kita akan banyak membuang masa...kerana berbual kosong
sehingga menjejaskan prestasi kerja kita...apatah lagi tuan badan yang
diumpat pasti tak dapat membuat kerjanya dgn baik.
5- Memilih ingat mati dari hidup lama......
Mengingati mati adalah motivasi orang beriman yang ternbaik sekali...bila kita ingat mati..kita tak akan melakukan perkara yang haram di dalam kerja kita...kita tak berani menipu...ponteng...pecah amanah...rasuah...kerana secara konsepnya begini...jika kamu tidak jujur dengan kerja kamu ingat...kamu akan mati dan akan dipertanggungjawabkan di akhirat iaitu kehidupan selepas mati.
Inilah lima perkara,....yang insyaalah kalau dihayati dan diamalkan ....percayalah kita akan menjadi pekerja yang cemerlang.....kalau tak percaya cubalah....
،{ أولها: اختيار الشدة على النعمة ، وثانيها: اختيار الجهد على الراحة ، وثالثها: اختيار الذل على العز ، و رابعها: اختيار السكوت على الفضول ، وخامسها: اختيار الموت على الحياة}.
1- Pertamanya....memilih untuk membiasakan diri dengan budaya susah dari bersenang lenang di dalam suatu kerja.
Orang yang biasa buat kerja-kerja yang susah akan merasa senang dengan kerja yang biasa.Begitu juga orang yang biasa hidup susah akan menghargai kesenangan yg diperolehinya..setelah berjaya
2- Memilih untuk berusaha/bekerja dengan rajin daripada berehat-rehat.
Buat kerja kita sungguh-sungguh...jangan asyik cari peluang mengulat aje ye...nampak sibuk depan boss...belakang boss asyik bergayut aje macam beruk....he he he
3- Memilih merendah diri daripada menyombong diri.....
Jika kita merendah diri dan tidak sombong..... barulah teman sekerja sayang dan kasih pada kita....ingat kita bekerja sebagai satu team work..kalau tak ada sahabat kita yang buat kerjanya...jabatan kita tak akan berjaya..hatta tukang photostat di pejabat pun kalau tak ada dia kan susah...maka hargailah kerja mereka..walaupun dgn ucapan terima kasih.
4- Memilih untuk diam daripada melakukan dosa mulut.....
Banyak pergaduhan berlaku di pejabat sesama teman sekerja adalah disebabkan oleh kata-kata umpatan...kejian...isu-isu
5- Memilih ingat mati dari hidup lama......
Mengingati mati adalah motivasi orang beriman yang ternbaik sekali...bila kita ingat mati..kita tak akan melakukan perkara yang haram di dalam kerja kita...kita tak berani menipu...ponteng...pecah amanah...rasuah...kerana secara konsepnya begini...jika kamu tidak jujur dengan kerja kamu ingat...kamu akan mati dan akan dipertanggungjawabkan di akhirat iaitu kehidupan selepas mati.
Inilah lima perkara,....yang insyaalah kalau dihayati dan diamalkan ....percayalah kita akan menjadi pekerja yang cemerlang.....kalau tak percaya cubalah....