Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

YA ALLAH JAUHKANLAH AKU DARI SIFAT KESYAITANAN INI…

Sedar tak sedar…kadangkala diri kita bergelumang dengan sifat yang Allah murkai dan laknati sehingga sifat inilah yang menyebabkan Iblis dilaknati dan dihinakan Allah.
Sifat membesarkan diri…..menyombongkan diri……bongkak….. itulah sifat buruk,..yang sesiapa sahaja yang mendewakan sifat ini di dalam dirinya…… maka mereka akan dihina dan dimurkai Allah.

Seorang wali Allah yang terkenal Sufyan At-Tsauri ada menyatakan:

عَنْ سُفْيَانِ الثَّوْرِى كُلُّ مَعْصِيَةٍ عَنِ شَهْوَةٍ فَإنَّهُ يُرْجىَ غُفْرَانُهَا وَ كُلُّ مَعْصِيَةٍ عَنِ الْكِبْرِ فَإنَّهُ لايُرْجىَ غُفْرَانُهَا لأنَّ مَعْصِيَةَ إبْلِيسَ كَانَ آصْلُهَا مِنَ الْكِبْرِ وَزَلَّةُ آدَمَ كَانَ آصْلُهَا مِنَ الشَّهْوَةِ .

Ertinya:
Setiap maksiat yang disebabkan oleh syahwat…maka masih boleh diharapkan keampunan dari Allah…tetapi setiap maksiat yang disebabkan oleh sifat membesarkan diri(sombong) tidak dapat diharapkan keampunan dari Allah…..kerana maksiat yang dilakukan oleh Iblis itu adalah disebabkan oleh sifat membesarkan diri (sombong)sedangkan tergodanya Adam adalah kerana syahwat.

Ada ulamak tasawuf yang menyatakan apabila kita merasa kagum dengan diri kita …maka kita sudah menjadikan diri kita ini bergelumang dengan sifat riak……
Setiap kali kita melihat cermin memandang wajah kita… dan kita akan katakan yang kita ini hensem…kacak….macho…..maka kita sudah menjadi riak…..

Setiap kali kita menggayakan pakaian kita ..dan kita rasa pakaian kita cantik…elegan…mahal….hebat dari orang lain….maka kita sudah menjadi riak….
Setiap kali kita membandingkan kebaikan dan kebajikan kita..dengan orang lain….dan kita rasakan kita lebih….pemurah dan banyak buat pahala…..maka kita sudah menjadi riak…….

Setiap kali kita…..merasakan kita lebih mulia dari orang lain dan orang lain itu rendah standardnya daripada kita…takde class……maka kita sudah menjadi riak……
Setiap kali kita menolak …..hukum Allah dan merasakan ada hukum yang lebih baik daripada hukum Allah maka kitalah manusia yang riak dan yang membesarkan diri dengan Allah.

Jauhilah sifat riak ….ini….kerana jika anda mendewakannya dan menjadikannya sebagai gaya hidup anda….maka anda.. akan menjadi saudara syaitan dan bakal berjiran dengannya di dalam neraka...setelah mendapat gelaran “ yang dilaknat Allah”….dengan pangkat kepujian di dalam bab “dimurkai Allah”…………

waliyazubillah….!!!