Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Tipu Daya Syaitan Ketika Kita Ingin Beribadat

Ketahuilah tipu daya syaitan kepada kita ketika kita ingin melakukan ibadat :

1- Apabila kita nak buat ibadat syaitan akan melarang kita, katanya " jangan kamu lakukan" maka kata padanya " aku perlu mencari bekalan akhirat".Kalau kita berjaya.

2- Syaitan akan cuba menangguhkan ibadat kita,katanya " nanti dulu,kita masih muda lagi nanti tua kita beribadatlah", maka katakan padanya " Kematianku bukan ditanganmu, aku takut mati dalam keadaan menangguhkan amal".kalau kita berjaya.

3- Syaitan akan galakkan kita buat ibadat banyak2,katanya "cepatlah buat amal agar boleh buat banyak2 amal" maka katakan padanya "Amal yg sedikit lagi sempurna lebih baik dari banyak tapi tak sempurna".kalau kita berjaya.

4- Syaitan akan suruh pula buat amalan yg sempurna agar dilihat oleh orang ibadatnya elok.katakan padanya " Ibadatku hanya dinilai oleh Allah bukannya manusia".kalau kita berjaya.

5- Syaitan akan puji ibadat kita biar kita rasa ujub dalam ibadat kita katanya " Tinggi darjatmu kamu orang terpilih disisi Allah"katakan padanya "Semua keagungan hanya milik Allah, Allahlah yg menentukan darjat manusia, semua ibadatku adalah taufik dari Allah, sekiranya tanpa taufik-Nya apakah erti amalanku jika dibandingkan dgn ibadatku yg bercampur dgn dosaku yg banyak".kalau kita berjaya.

6- Jika dia gagal lagi,Syaitan akan berkata " Bersungguh2lah buat ibadat secara sembunyi, nanti Allah akan memberitahu orang lain bahawa kamu orang ikhlas".Ini boleh menyebabkan kita merasakan diri kita sudah baik dan ikhlas. Katakan padanya " Hei laknat, engkau tak henti2 mengodaku dgn berpura2 menyuruh aku mengelokkan ibadat sedangkan engkau mahu merosakkan ibadatku,jika dikehendaki Allah, dialah yg menzahirkan hambanya ikhlas atau tidak, aku tidak kira amalan aku dilihat orang atau tidak, itu bukan urusan manusia".

7- Gagal cara itu, syaitan akan berkata " Hai manusia jgn engkau menyusahkan dirimu, segalanya telah ditetapkan pada azali, kalau syurga tetap bahgia walau ibadat sikit, kalau neraka tetap neraka walau ibadat banyak sekalipun".katakan padanya " Aku hamba Allah, wajib mengikut perintah Allah, sekiranya aku masuk neraka dalam keadaan taat lebih aku sukai daripada masuk neraka dalam keadaan maksiat"

Semoga Allah merahmati kita, sesungguhnya tipudaya syaitan amat banyak utk kita lalui, nasihat ustaz carilah guru mursyid agar selamat dunia akhirat.

Rujukan Minhajul Abidin Imam Al Ghazali.