Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Sungai Yang Menjadi Sempadan 3 Negara


Paraná River (bahasa Spanyol: Río Paraná, bahasa Portugis: Rio Paraná) adalah sungai yang mengalir melalui wilayah Brasil, Paraguay dan Argentina sepanjang 2.570 kilometer. Panjang sungai dapat meningkat menjadi 3.998 km jika jarak dihitung dari daerah hulu Sungai Paranaiba di Brasil.

Sungai ini terbentuk pada muara sungai Paranaiba dan Grande di Brasil selatan. Dari muara, sungai mengalir sepanjang 619 km ke arah barat daya sebelum memasuki kota Saltos del Guaira, Paraguay. Selanjutnya, sepanjang 200 km, sungai Parana mengalir ke selatan dan membentuk batas antara Paraguay dan Brasil hingga muara dengan sungai Iguazu. Setelah bergabung dengan Iguazu, Parana lalu menjadi batas antara Paraguay dan Argentina.

Sungai terus mengalir ke selatan sekitar 468 km sebelum berputar ke barat sepanjang 820 km, lalu bertemu dengan sungai Paraguay. Dari pertemuan dengan sungai Paraguay, Parana lalu mengalir ke selatan sepanjang 820 km melalui Argentina. Sungai Parana terus pengalir sepanjang kurang dari 500 km sebelum bergabung dengan sungai Uruguay.