Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Kenapa Ramai 'Like' Status Facebook Anda?


Baru sahaja post status di facebook, tak sampai 10 minit dah berpuluh² 'like' yang anda dapat. Post status lain kali kedua, berpuluh² lagi 'like' yang anda dapat. Post status kali ketiga pun, sama juga,berpuluh² 'like' yang anda dapat.
Itu contoh la.:).

Status di facebook memang mempunyai pelbagai fungsi. Hendak bagitahu perasaan, pendangan, melontar pendapat, cebisan rasa, marah, geram, sengaja tag kawan, menyakat, update hal politik dan pelbagai lagi dengan 1001 sebab yang tak larat aku hendak taip banyak².:)

Kalau sesuatu status itu mendapat 'like' yang banyak (anda tentukan sendiri la berapa kuantiti yang anda rasa banyak tu.:), adakah anda terpikir apakah sebab-sebabnya.?. Tak kira la korang pikir atau tidak, ini aku bagitahu apa yang aku pikir la.:)

1. Status anda ayatnya power.



Ayat dalam status anda, fuhhh... Kalau berada dalam kategori 'ayat power', memang ramai yang like. "Sesungguhnya...bla bla bla.." atau " Seseorang yang bla bla bla".. dan pelbagai lagi. Status ayat power ini, boleh jadi anda pikir sendiri atau anda copy je dari mana² tempat yang anda jumpa, memang ramai akan like.(sebab aku pun akan like klu member² post status dengan ayat power² ni.:)


2. Anda seorang yang cantik/hensem

Kalau anda seorang yang cantik, dagu runcing, pipi gebu, senyuman menawan, bibir mulus, muka bak artis korea,..Anda post apa sahaja kat status FB, konfirm.. memang konfirm berlambak 'like' yang anda dapat.:)

Status 'fuhh', berpuluh like.. Status "letihnya rini" berpuluh like.. status "hari ini makan nasi lauk ikan bilis".. berpuluh like.. Kenapa ramai like.? Sebab anda cantik.:)

Juga boleh la kalau lelaki hensem. Tetapi aku rasa lebih ramai yang like pada status perempuan cantik berbanding lelaki hensem.:)


3. Kawan anda suka klik 'like'

Kawan anda di FB pelbagai. Ada yang suka komen, ada yang suka like, ada yang suka baca dan macam². Kalau member yang suka like tu, kalau boleh semua status anda dia hendak like. Reply komen pun hendak like. Kalau sekali dua tu normal la. Ini habis semua hendak sapu.ha3


Aku rasa kalau 'like' tu boleh klik banyak kali, mungkin beratus anda dapat like dari kawan korang yang kejanya memang suka klik 'like'.:)

Hint: Ada juga yang like ni kalau berlainan jantina, bermaksud dia suka anda.:)


4. Anda seorang selebriti

Anda dikenali ramai. Bukan sahaja artis, mungkin anda selebriti di tempat kerja anda, mungkin selebriti di sekolah anda, selebriti di universiti anda. Senang cerita anda ini seorang 'selebriti'.




Pun sama, update sahaja apa status, ramailah yang akan like. Kalau selebriti sebenar, jangan cakap la.:)

5. Anda ada kawan yang ramai/sangat ramai.


Contoh:

M ada 500 orang kawan dalam FB
N ada 5000 orang kawan dalam FB.
Katakan, 1% dari kawan yang ada akan like status.

M akan dapat 5 'like'
N akan dapat 50 'like'

Impression status di feed juga bertambah. So lebih ramai kawan, kemungkinan dapat 'like' lebih banyak adalah lebih tinggi.:)


BONUS
Bilangan 'like' status anda adalah sentiasa lebih satu.

Persamaan jumlah like, Y = X + 1

X adalah jumlah kawan² anda yang like status anda.
1 adalah jumlah like yang pasti kerana anda suka like status anda sendiri.:)


(Aku jenis tak suka like status aku sendiri..hehehe..:)


Masih ragu² kenapa bilangan 'like' status facebook korang banyak?.
Atau korang ada sebab lain selain di atas.?:)