Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Bahana Shisha - Shisha 400 Kali Lebih Bahaya Berbanding Rokok (Bahagian 1)


Hookah, okka, nargeela atau argeela, nama yang berbeza tetapi merujuk benda yang sama...shisha.

Di negara ini, sejak diperkenalkan 10 tahun lalu, trend menghisap shisha terus jadi ikutan namun, yang tidak diketahui atau diambil mudah, kesan kesihatannya kepada pengguna. Ikuti kupasan Siti Khadijah Jaafar.

Sama seperti rokok, bahan asasnya ialah tembakau. Bezanya shisha menggunakan penuras air serta haba dari pembakaran arang. Untuk menikmatinya, shisha disedut melalui saluran ini. Lebih 30 perisa tembakau termasuk strawberi, mangga, pudina dan limau ditawarkan.

Siti Khadijah Jaafar/sitikhadijah@tv3.com.my
"Dahulu shisha dihidangkan di hotel-hotel mewah dan di restoran makanan di negara timur tengah. Kini dengan harga antara RM10 hingga RM15 ia mudah didapati serta menjadi pilihan muda mudi masa kini."

Di Malaysia, perniagaan shisha tumbuh bak cendawan selepas hujan. Kini, shisha tidak lagi terhad di restoran arab malah turut ditawarkan di medan selera.

Peniaga
"Dia kalau ada sambutan orang ramai ada time football season ke hari minggu ke memang pack sini."

Melepaskan tekanan antara alasan pengguna menghisap shisha.

Pelanggan
"saya isap shisha tu rasa seronoklah feeling lebih, penat tu isaplah. Batuk biasalah."

Pelanggan
"First time isap memang peninglah tapi second takdelah."

Dalam keasyikan, ramai yang tidak sedar mudarat shisha. Apa tidaknya, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, WHO, shisha 400 kali ganda lebih bahaya berbanding rokok.

Bahagian kedua esok mengupas lebih lanjut kesan shisha kepada kesihatan dan penggunaannya dari sudut agama.

Credit:TV3