Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Polemik Pakaian Dan Aurat - Satu Pembetulan

Sejarah membuktikan bahawa tujuan manusia berpakaian sejak dahulu lagi adalah untuk melindungi tubuh dari pelbagai ancaman luaran seperti kesejukan, gigitan serangga dan ancaman-ancaman lain. Pakaian juga satu simbol kebesaran, kemuliaan dan menunjukkan peribadi si pemakainya.

Dari ruang lingkup Islam, etika berpakaian adalah sesuatu yang cukup penting dan ada kaitannya dengan dosa dan pahala. Sah atau tidak ibadah khusus seperti solat dan haji bergantung kepada pakaian yang dipakai. Allah bahkan menyeru hamba-hambanya agar berpakaian yang indah-indah secara khusus apabila pergi ke masjid.

Perbincangan tentang pakaian dalam Islam tidak akan dapat dipisahkan dari masalah menutup aurat, kerana itu adalah antara objektif utama pemakaian dalam Islam. Bagi lelaki dan wanita, masing-masing mempunyai aurat tersendiri yang perlu ditutup kerana Allah.

Bagi lelaki, masalah menutup aurat biasanya jarang timbul, namun apabila membicarakan tentang aurat wanita yang secara teorinya cukup mudah iaitu wanita perlu memakai pakaian yang menutup seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan seperti mana ketika solat, perlaksanaannya banyak yang pincang dan membawa kepada jenayah berpakaian di sisi Allah.

Wanita sememangnya telah dicipta oleh Allah fitrahnya suka kepada perhiasan, terutama dalam berpakaian. Kerana itulah, hari ini di seluruh dunia, terdapat jutaan jenis fesyen pakaian wanita pelbagai jenis dan rupa bentuk. Fesyen yang menutup aurat, kita katakan alhamdulillah, tapi masalahnya trend fesyen hari ini lebih banyak yang melonggarkan masalah menutup aurat.

Antara komponen yang paling penting dalam aurat wanita adalah rambutnya, wanita bukan sahaja perlu menutup rambut, bahkan melabuhkan tudung sehingga ke dada.

Hari ini, trend pemakaian tudung dikalangan wanita muslimah secara khusus di Malaysia amatlah cacamarba. Pelbagai jenis fesyen tudung diperkenalkan, namun amat sedikit yang mematuhi syariat. Berikut antara beberapa trend terkini yang popular di pasaran tetapi menyalahi syariat :

1. Tudung jarang hingga menampakkan sanggul dan leher.

2. Tudung jambul yang hanya menutup sebahagian sahaja dari rambut.

3. Tudung yang hanya menutup rambut sahaja, tetapi menampakkan leher.

Menutup aurat, secara khusus wanita muslimah adalah satu tuntutan yang sangat diberatkan, ia bukan perkara yang boleh dibuat main-main kerana ia melibatkan dosa pahala.

Ramai yang menangguhkan pemakaian tudung dengan alasan belum sampai seru, namun sehingga bila seru itu akan tiba, adakah menunggu jemputan malaikat maut baru hendak bertaubat?

Ada juga yang berkata, "alaa, yang pakai tudung pun ramai yang buat maksiat, yang penting hati, tak pakai tudung pun kalau hati baik tak mengapa..."

Bagi yang berpendirian sedemikian, mereka perlu memahami bahawa manifestasi dari mempunyai sekeping hati yang baik akan mempunyai kesan terhadap penampilan luaran seseorang. Hati yang baik adalah hati yang takut kepada Allah dan takut juga untuk melanggar perintahnya. Bagi yang memakai tudung tapi terlibat dengan maksiat, urusan dosa mereka tidak ada kaitan dengan tudung yang dipakai, namun bagi yang enggan memakai tudung, terus terang mereka telah berbuat jenayah terhadap Allah yang sememangnya layak untuk diberi hukuman dan memberatkan timbangan dosa.

Tudung adalah lambang wanita muslimah yang taat, pemakaiannya yang sempurna akan dikurniakan ganjaran pahala dan diberikan ketenangan hati yang hakiki. Tidak salah untuk berfesyen, asalkan aurat ditutup dengan sempurna.