Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Satu Juz Sehari Kenapa Tidak???

Ya ikhwah fillah

Duhai kaum muslimin

Tulisan ini didedikasikan untuk diri ana secara peribadi dan pembaca sekalian agar terbiasa untuk membaca Al Qur'an minimal 1 Juz perhari.

Ya ikhwah, memang terkadang sulit untuk mengaplikasikan 1 juz sehari. Namun, ketika ada kesungguhan dalam diri kita, insyaallah kita boleh melakukannya.

Ada beberapa strategi yaitu 1 juz selepas waktu subuh, atau 1 juz selepas waktu maghrib atau dibahagi setengah juz selepas subuh di tambah setengah juz selepas maghrib.

Ada lagi satu kaedah dimana jika kita susah untuk membaca sekali 1/2 juz pada tiap subuh dan maghrib, maka kita boleh membaca 2 helai.

(4 muka surat ) setiap kali selesai solat, dan ini memerlukan kita istiqamah pada setiap waktu solat.

yang paling penting sekali adalah istiqamah dan kita benar2 bersemangat serta ikhlas dalam melakukannya insyaallah akan jadi mudah.

Ana juga sempat berfikir, kenapa untuk internet kita boleh menghadap hingga berjam – jam lamanya,tetapi untuk Al Qur'an,kita susah untuk 1 juz minima sehari.

Ana juga baru tahap membaca, belum sampai kepada tahfiz.

Saling mendo'akan agar kita semua terbiasa untuk berkomunikasi dengan ALLAH SWT dengan membaca Al Qur'an minima 1 juz sehari.

Jadi,mari kita bersemangat untuk membaca Al Qur'an 1 Juz sehari. Kenapa 1 juz sehari?
Itu sudah dibahas di majalah da'watuna. Bacalah ye.

YANG PALING PENTING KITA MEMBACA AL-QURAN SETIAP HARI!

Ya ALLAH, bimbing kami untuk mencintai Al Qur'an dengan membaca dan mengamalkannya. Amin.

Alhamdulillahirabbil'alamin

gravatar

hmm,nk gtawu ni. kita xleh tulis 4JJl coz mksud dy for judas jesus isa al-masih.

gravatar

yaa...btol2..xpasan lak aku..aku copy nih dr emel aku laa..thanks sgt...