Like My Facebook Page

Anda follow blog saya, saya akan follow blog anda kembali. =)

Tazkiyatun Nafs

Satu persoalan timbul dalam benakku,“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya, cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya…Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya..Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki..tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”
gravatar

Perbualan Antara Rasulullah Dengan Iblis



TELAH diceritakan bahawa Allah SWT telah menyuruh Iblis datang kepada Nabi Muhammad s.a.w agar menjawab segala pertanyaan yang baginda tanyakan kepadanaya. Pada suatu hari, Iblis pun datang kepada baginda dengan menyerupai orang tua yang baik lagi bersih sedang di tangnnya memegang tongkatnya.



Bertanya Rasulullah s.a.w: “ Siapakah kamu ini?” Orang tua itu menjawab:“ Aku adalah Iblis.” “Apa maksud kamu datang berjumpa aku?” Orang tua itu mwnjawab: “ Allah menyuruhku datang kepadamu agar engkau bertanyakan kepadaku.”Baginda Rasulullah s.a.w lalu bertanya. “ Hai Iblis, berapa banyakkah musuhmu dari kalangan umat-umatku?” Iblis menjawab: “Lima belas.”

Engkau sendiri hai Muhammad.
Imam dan pemimpin yang adil.
Orang kaya yang merendah diri.
Pedagang yang jujur dan amanah.
Orang alim yang mengerjakan solat dengan khusyuk.
Orang mukmin yang memberi nasihat.
Orang mukmin yang berkasih sayang.
Orang yang tetap dan cepat bertaubat.
Orang yang menjauhkan diri dari segala yang haram.
Orang mukmin yang selalu dalam keadaan suci.
Orang mukmin yang banyak bersedekah dan menderma
Orang mukmin yang baik budi akhlaknya.
rang mukmin yang bermanfaat kepada orang lain.
Orang yang hafal Al-Quran serta selalu membacanya.
Orang yang berdiri mengerjakan solat di waktu malam sedangkan orang-orang lain tidur nyenyak.
Kemudian Rasulullah s.a.w bertanya lagi kepada Iblis.“Berapa banyakkah pula temanmu dari kalangan umatku?”Jawab Iblis. “sepuluh golongan.”

1. Hakim yang tidak adil2. Orang kaya yang sombong3. Pedagang yang khianat4. Orang pemabuk/peminum arak5. Orang yang memutuskan tali persaudaraan6. Pemilik harta riba’7. Pemakan harta anak yatim8. Orang yang selalu lengah dalam mengerjakan solat/sering meninggalkan solat9. Orang yang enggan memberi zakat/kedekut10. Orang yang selalu berangan-angan dan khayal dengan tidak ada faedah.Mereka semua itu adalah sahabat-sahabatku yang setia.Itulah di antara perbualan Nabi dengan Iblis. Sememangnya kita sedia maklum bahawa Iblis adalah musuh Allah dan manusia. Jadi, kita hendaklah berhati-hati, jangan sampai kita menjadi kawan baik Iblis kerana siapa yang menjadi kawan Iblis bererti menjadi musuh Allah…Nauzubillahimin zalik…